Vanliga Fragor

Vanliga Frågor

Topics

Nej vi lagar inte bara iPhone, vi lagar även telefoner av märkena Samsung, Huawei, Oneplus, Sony samt iPad och Macbook datorer. Om det är någon modell som ni saknar i listan eller för övriga frågor ring oss gärna på telefonummer : 0101301380

Det flesta reparationer som vi utför tar normalt en timme. Sedan har vi en del andra reparationer som kräver lite mer arbete och tar därför lite längre tid att reparera ex.v. Ett skärmbyte på iPad kan ibland ta upp till 48 timmar. När det gäller Android modeller så kan du också ibland få vänta lite längre på att få tillbaka din enhet och det p.g.a. Att vi inte alltid har reservdelar till android modeller hemma på lager. Skulle däremot reservdelen som efterfrågas finnas hemma så tar det inte längre tid att laga din android telefon än vad det skulle ta att laga en iPhone telefon.

Nej du behöver inte lämna in din telefon under tiden vi väntar på reservdelarna.

Vi har olika priser för olika modeller. Du kan se prislistan här. Om du inte hittar priset för din telefon så kan du kontakta våran kundtjänst för att få ett pris. Du kommer i kontakt med våran kundtjänst på telefonnummer: 0101301380 Det är olika priser för olika modeller. Du kan se prislistan här.

Normalt sett så ringer vi dig så fort din enhet (iPhone, iPad, Samsung, eller Huawei ) är klar att hämta. Skulle du inte ha fått något samtal så kan det bero på att enheten fortfarande är under reparation eller att behövd reservdel inte finns hemma på lagret och vi väntar på beställning.

Ett vanligt problem hos ett åldrat batteri är att det blir känsligare för låga temperaturer. Vad vi ofta ser hos äldre batterier är att yay vätskan som finns inne i telefonens batteri har kristalliseras p.g.a. Kylan och därmed gör att strömmen inte kan ta sig igenom telefonen. Ett sådant batteri behöver bytas ut

Om kameran på din iPhone eller Android telefon inte fokuserar ska du först och främst grundligt rengöra kameralinser, om det inte hjälper så är det förmodligen något fel på själva kameran som då behöver bytas ut.

På det allra flesta modeller byter vi ut skärmen komplett, som för dessa modeller Samsung, Huawei, iPhone eller OnePlus. Är skärmen på din telefon fungerande kan vi reparera och återanvända den. När det gäller iPad så går det att endast byta glaset på det flesta modellerna med några undantag som ex.v. iPad Air 2 samt iPad mini där man inte endast kan byta ut glaset utan måste byta ut hela skärmen.

Nej, vi nollställer aldrig telefonen utan kundens tillåtelse. Det är väldigt osannolikt att någon data skulle försvinna från telefonen under reparation trots det så rekommenderar vi ändå alltid att du ska ha en säkerhetskopia av mobildatan sparat i din dator innan du lämnar den på reparation hos oss.

Har det kommit in fukt eller vätska i din telefon ska du omedelbart stänga av telefonen och komma in med den till någon av våra verkstäder. Många tror att batteriet blivit urladdat efter att vätskan har kommit in i telefonen och försöker därför ladda den, det är något du i högsta grad ska undvika att göra. När du lämnar in en vätskeskadad telefon så gör vi en fuktsanering, vilket innebär att vi använder vi oss av speciella kemikalier och löder om utsatta områden så att vi stoppar korrosionsangreppen inuti telefonen.

När det inte längre går att ladda din telefon eller annan enhet så är det med störst sannolikhet att det är själva laddningsuttaget som är trasigt, och då blir det aktuellt att göra ett byte av ladduthaget.

Prova att tryck in tystknappen i På/Av läge, vibrerar telefonen då så tyder det på att telefonen är igång men har något problem med skärmen. Då kan ett skärmbyte lösa problemet. Skulle telefonen inte visa några som helst livstecken kan du testa att ladda enheten i minst 2 timmar då man inte kan se någon laddningssymbol på ett helt urladdat batteri, ibland behöver man prova med flera olika laddare så att det inte är fel på själva laddsladden. Skulle felet kvarstå så kan det vara batteriet eller laddanslutningen som är trasigt och behöver bytas ut.

När man tappat telefonen kan LCDn på telefonen gå sönder och detta orsakar att det blir konstiga färger på skärmen, detta är vanligare hos vissa modeller så som t.e.x. iPhone XS Max, iPhone Xs och iPhone XR.

Har inte ladduthaget eller hörlursuttaget tagit skada så räcker det med att försöka peta ur resterna från hålet, tänk dock på att göra det mycket varsamt. Är du orolig för att du ska skada telefonen så kan du komma in till oss så hjälper vi till att plocka ut delarna då vi har specialverktyg för just sådana ändamål.

Ibland kan iPad:en hänga sig och då räcker det med att göra en kallstart d.v.s. Håll in På/Av knappen tillsammans med hemknappen i minst 10 sekunder så startar den om. Skulle inte enheten starta om så kan du komma in med den till någon av våra verkstäder så får vi göra en undersökning.

Vi limmar din telefon eller surfplatta på exakt samma sätt som fabriken men vi har inga garantier mot vätskeskador. De flesta tillverkare har inte heller något garanti mot vätskeskador även om de marknadsför sin vara som vattentät. här kan läsa t.ex om Apples garanti mot fuktskador.

Fixiphone finns i dagsläge i Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Gävle, Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Linköping. Du hittar adresser och öppettider och kontaktinformation här.

Vi har olika öppettider i våra butiker här hittar du mer information om öppettider hos den aktuella butik som du vill besöka.

Normalt sett så svarar vi på våran mejl inom 1 arbetsdag

Vi har både original kvalitet reservdelar och replika kvalitet reservdelar, så du kan själv välja vilken av dessa kvaliteter du vill att vi använder då vi lagar din enhet. För iPhone telefoner har vi replika batteri och skärm, övriga delar som vi byter ut som ex.v. laddningsuttag, baksida glas etc. Är original reservdelar. När det gäller Huawei, Samsung, OnePlus, Sony samt det flesta andra android modeller så använder vi endast original reservdelar.Du kan läsa mer om vår kvalitet här.

Oftast så lagar vi din telefon inom en timme efter att vi fått in den. Det betyder att vi skickar tillbaka din telefon samma dygn som vi får in den. iPhone telefoner går väldigt fort att laga då vi för det mesta har alla reservdelar hemma och kan sätta igång med reparationen omgående. När det gäller android modeller Macbook och iPad kan reparationen ta längre tid beroende på att vi inte alltid har alla reservdelar hemma till dessa modeller. Finns alla delar hemma så lagar vi enheten samma dygn som vi får in den. Måste vi beställa reservdelar så dröjer det ca 2-3 dagar innan vi fått in dessa.

Normalt sett så lånar vi inte ut någon lånetelefon under reparationen. Skulle det ta längre än en dag att laga din enhet så kan vi möjligen lösa det genom att försöka hitta en lånetelefon till dig under tiden, dock är detta inget löfte utan detta gäller om vi har någon lånetelefon hemma.

Normalt sett tar det 2-3 arbetsdagar att få in reservdelen. När reservdelen vi beställer inte finns hemma i vårt centrallager så måste vi beställa delarna från en leverantör utanför Sverige vilket gör att leveranstiden då blir ca 1-3 veckor.

För att det ska vara möjligt att avbryta en beställning så måste detta göras innan vi har hunnit skicka iväg beställningen, vilket vi normalt sett gör redan under samma dag som beställningen är lagd.

Vi lämnar 12 månaders garanti på alla reparationer och produkter. Du kan läsa mer om våra garantivillkor här.

Garantin gäller endast för reparationer som vi har utfört och inte på hela telefonen d.v.s. Har du utfört ett skärmbyte hos oss så lämnar vi bara garanti på skärmen och ingen annan del på enheten. Garantin gäller även handhavande fel d.v.s. När man själv inte är orsaken till felet. Sprickor och vätskeskadade enheter är exempel på sådant som inte täcks av vår garanti. Av säkerhetsskäl vill vi inte att kunden lämnar ut sitt lösenord till oss och vi vill att kunden testar telefonen i butiken efter reparationen är klar. Detta för att säkerställa att allt i telefonen fungerar som det ska.

När det gäller en redan utförd reparation så har man ingen ångerätt, däremot så har vi garanti på alla våra reparationer, så om något är fel på en utförd reparation så täcks det av garantin. Skulle det vara så att du ångrar en utförd reparation så går det inte att nyttja ångerrätten

Du har 14 dagars ångerätt på köpta produkter som inte är beställningsvara. Beställningsvaror som ex.v. Android delar täcks inte av ångerrätten.

Vi har olika kvalité när det kommer iPhonereparationer, du kan läsa om våra olika kvalitéer här.

Nej vi lagar det flesta märkena såsom Samsung, Huawei, Oneplus, Sony, Macbook etc. Om du inte hittar information om din enhet på hemsidan kan du kontakta vår kundtjänst på telefonnummer: 0101301380.

Vi kan utföra lödningesnarbete till viss del, vissa delar som behöver enklare lödning kan vi utföra i våra butiker. För mer avancerade lödningar kan du kontakt vår kundtjänst

Ja, vi är speciallister på att laga MacBook och iMac. Vi kan även laga windows datorer, du är välkommen att besöka någon av våra butiker eller kontakta kundtjänst för mer information

Nej, tyvärr lagar vi inte apple watch p.g.a. Att det är svårt och mycket dyrt att hitta reservdelar till apple watch.

: Tyvärr lagar vi inte samsung watch i dagsläget, samma gäller för även andra smartwatchs enheter från andra tillverkare.

Ja, absolut. Vi samarbetar med Resursbank och erbjuder fakturering via de. Du kan läsa om deras villkor här.

Vi hanterar inte kontanter i våra butiker detta p.g.a. Att vi vill minimera risken för rån eller liknande brott som kan utsätta våra kollegor och kunder för fara.

Om du har fått en återbetalning av oss så tar det ca 5 arbetsdagar tills du ser pengar på ditt konto. Semestertider eller andra högtider kan göra att du får vänta någon dag extra utöver dessa 5 arbetsdagar.

Du kan delbetala hos oss genom vår samarbetspartner resursbanken

Ja, vi kan hitta igen ditt kvitto och skicka dig en kopia på det. Du behöver mejla en bild på betalningen till: kvitto@fixiphone.se Där ska du ange i vilken av våra butiker du har köpt tjänster eller produkter. Normalt sett tar det 3 arbetsdagar tills du får kvittokopian på ditt köp. Det är värt att notera att butikerna har inte möjlighet att hitta ditt kvitto.

ja vi accepterar Swish

Omdöme

Supertrevliga, snabba och serviceinriktade! Rekommenderas!

iStores Umeå AB

Grymt bra service och alltid trevliga! rekommenderas starkt!

Bradag caffe Umeå

Snabbt gjort o ett bra pris med ett trevligt bemötande!

Forex Umeå

Ring oss
X
Covid-19

På grund av Covid-19.. Vi rengör alltid din produkt med dissinfektionsmedel innan vi paketerar den. Klicka på länken om du vill veta mer.

När vi tar emot din produkt rengör vi den noggrant med dissinfektionsmedel.

Våra mobilreparatörer saniterar din handhållna device med dissinfektionsmedel både innan och efter vi reparerar den.

Innan vi paketerar din mobil eller surfplatta använder vi dissinfektionsmedel för att sanitera produkten.

På grund av Covid-19.. Vi rengör alltid din produkt med dissinfektionsmedel innan vi paketerar den. Klicka på länken om du vill veta mer.

X

Din iPhone blir som regel lagad inom 30 minuter. När vi reparerar andra modeller så Samsung, Huawei one Oneplus behöver vi oftast lite längre tid på oss. Kom gärna förbi till någon av våra butiker i Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Gävle, Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Linköping. Vi gör en bedömning av din mobiltelefon och kan därefter ge dig en mer ungefärlig förväntad reparationstid. Normalt sett tar det endast en timme att för oss på FixIphone att reparera en iPhone, med undantag för vissa reparationer som exempelvis byte av baksida som tar lite längre tid då limmet måste torka helt innan vi kan återlämna mobiltelefonen. Reparation av iPad skärm tar också lite längre tid, ungefär 48 timmar det pga. Att det är en större yta lim som behöver torkas. När det gäller reparation av Samsung, Huawei, Oneplus och andra android märken så har vi en längre förväntad reparationstid och det pga. Att vi inte alltid har reservdelarna till android på lager utan måste beställa dessa reservdelar och det brukar ta 2-3 arbetsdagar. Du har kvar din mobiltelefon tills det att vi fått hem reservdelarna därefter lämnar du in din mobiltelefon och har en förväntat reparationstid på omkring 1 timme.

X

Har du inte tid eller möjlighet att komma in till någon av våra butiker? Då kan du enkelt, snabbt och smidigt lägga en order på vår hemsida med den reparation du önskar för din iPad, iPhone eller android telefon. Vanligen så lagar vi din mobiltelefon samma dag som vi får in den och skickar tillbaka den samma dag. Vilken innebär att du oftast får tillbaka din telefon senast 48 timmar efter att du skickat in den till oss. Om du bor någonstans i Sverige där vi idag inte har någon fysisk butik så har du möjlighet att posta in din enhet till oss. Vi hanterar alla beställningar snabbt och skickar som regel tillbaka din enhet redan samma dag som vi fått in den. Vid beställning av reparation i vår webbshop kommer du att få instruktion att skicka din enhet till närmaste verkstad, på så sett minskar vi trycket på miljön genom att undviker långa onödiga transporter och du som kund får snabbare tillbaka din enhet. När vi skickar tillbaka din enhet så paketerar vi det mycket varsamt och postar det som försäkrat och spårbar post, för att du som våran kund ska känna dig trygg.

X

Även om vi har drop in på det flesta reparationer har du möjlighet att boka en tid på någon av våra verkstäder. Detta för att säkerställa att du får hjälp direkt när du besöker butiken. När du lämnar in din enhet på den bokade tiden så kommer vi omgående att hantera ditt ärende. Bokningen gör du snabbt och smidigt här på vår hemsida. Hos oss är det kostnadsfritt att göra en drop in bokning, så när du bokar en tid behöver du inte göra en förskottsbetalning eller oroa dig för att behöva stå för en avbokningsavgift om du skulle få förhinder eller missa tiden.

X

När du lämnar in din iPhone, iPad, Macbook , Samsung, Huawei eller andra Android modeller ger vi dig alltid en 12 månaders funktionsgaranti. Det finns inget viktigare en er våra kunder. Nöjda och återkommande kunder är vår ambition. Vi vill att du som kund ska känna dig säker och trygg när du lämnar in din enhet för lagning och reparation. Här kan du läsa mer om vår garantivillkor (Länk till garantivillkor).

X

På Fixiphone använder vi endast reservdelar av högsta kvalitét när vi reparerar din iPhone, Samsung, Huawei, iPad eller enheter av andra märken. Det finns en uppsjö av tillverkare och försäljare som säljer reservdelar till mobiltelefoner och iPads. Genom åren har vi testat en mängd leverantörer för att hitta de som levererar reservdelar av den kvalitet vi eftersträvar. Därför kan du vara säker på att du alltid får det bästa som finns på marknaden.

X

Vi på Fixiphone strävar alltid efter nöjda kunder och vill att du som kund ska känna dig trygg när du anlitar oss. Därför ger vi dig 12 månaders garanti på utförda reparationer. Idag finns det ett stort utbud av reparatörer, de flesta av våra kollegor i konkurrerande företag är seriösa och gör ett bra jobb, men tyvärr finns det även en del oseriösa företag som inte utför fackmannamässiga reparationer och skadar vår bransch. Kontrollera alltid garantivillkoren på det företag som du anlitar som reparatör.

X

Vi vill att det ska vara billigt att laga mobiltelefonen eller surfplattan. Företag som tar ett överpris för utförda reparationer kommer att förlora kunder, därför pressar vi priserna så mycket som möjligt utan att kompromissa med kvaliteten eller miljön. Hos oss får du en väl utförd reparation till ett bra pris. Bra för dig och bra för miljön!

X

Vi ställer höga krav på våra medarbetare, varje tekniker som jobbar på Fixiphone går en utbildning innan de får arbeta med våra kunders enheter. Utbildningen består av avancerade reparationer av de aktuella modeller som finns på marknaden, säker hantering av elektronik och ansvarsfull hantering av elektronikavfall.

X

Många företag tar extra betalt för att utföra expresservice när de lagar din telefon eller läsplatta. Vi på Fixiphone tycker att det är fel att kräva extra pengar för att kunden vill ha sin enhet lagad snabbt. Därför har vi alltid samma pris för reparation av din enhet oavsett om du väljer expresservice eller inte.

X

Vi på Fixiphone lägger stort fokus på våra kunder och är måna om att ge dig bästa tänkbara service. Vi vet att effekten av nöjda kunder är stor, inte bara ekonomiskt utan även för personalens trivsel.